Hotel Krasicki
arrival
09
May 2024
departure
10
May 2024
Buy voucher
Hotel Krasicki
SZTUKA KULTURY // Notatki z codzienności. Wernisaż prac Jarosława Lewery i recital fortepianowy Ewy Kaczmarek-LewerA

SZTUKA KULTURY // Notatki z codzienności. Wernisaż prac Jarosława Lewery i recital fortepianowy Ewy Kaczmarek-LewerA

17.09.2023

Notatki z codzienności

 

Wernisaż prac Jarosława Lewery oraz recital fortepianowy Ewy Kaczmarek-Lewera

Jarosław Lewera. Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom z malarstwa w 1999 roku w pracowni prof. Andrzeja Sadowskiego. Ma za sobą dwadzieścia wystaw indywidualnych i uczestnictwo w ponad sześćdziesięciu  wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Obecnie pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Nagradzany wielokrotny uczestnik konkursów malarskich w Polsce m.in.:  4 Biennale Małych Form Malarskich, Toruń. Triennale Malarstwa- II Ogólnopolski Konkurs im. Mariana Michalika  na Obraz dla Młodych Malarzy, Częstochowa. IV Triennale Martwej Natury, Sieradz. III Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego „Jesienne Konfrontacje” BWA Rzeszów. VI Międzynarodowe Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej, Gdynia. II Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz. Ponadto także uczestnik wielu plenerów malarskich zarówno krajowych jak i zagranicznych.

O autorze:

Wstęp do katalogu Wystawy w Galerii Amcor w Łodzi w 2018 roku napisany przez Dariusza Leśnikowskiego dyrektora Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. (fragmenty)

„(…) Obrazy Jarosława Lewery są starannie zakomponowane. Patrząc na nie - nie odnosimy wrażenia przypadkowości typowej dla szybkiego kadru fotograficznego. Kompozycja jest tu konsekwencją wyboru. Dostrzegamy w obrazach relacje wielkości płaszczyzn, wyraźnie zaznaczoną perspektywę, wysmakowane zestawienia kolorystyczne. Paletę barw cechuje skupienie - raczej chłód niż żar kontrastów. Na tym tle bardziej zaskakuje sąsiedztwo błękitów i rdzawych czerwieni, albo żółta plama samochodowej plandeki na szaro-błękitnej ciężarówce. Artysta analizując swoje otoczenie, buduje obraz współczesnej cywilizacji. Wybrane przez Lewerę, odpowiednio wykadrowane fragmenty otaczającej nas przestrzeni są równocześnie znakiem całej kultury nadmiaru i przesytu. Bardzo wymowne stają się w tym kontekście prace, w których - nie tak, jak dotychczas - autor poddaje obserwacji składniki krajobrazu industrialnego miasta, zwraca uwagę na aspekty nowoczesności, atrakcyjność jego obrazu, pozór i blichtr. Choćby ten, który kryje się w odbitych w szybach widokach biurowców, połyskujących witrynach sklepowych, lśniących karoseriach samochodów i motocykli. Wielość otaczających nas obrazów, zdarzeń, impulsów, komunikatów, znajduje wyraz w charakterze kompozycji, jakby mozaikowej, dwuznacznej, pełnej łudzących wzrok iluzji optycznych, efektów zwielokrotniania widoków, przekłamań w doznawaniu głębi ostrości. Obrazy czyta się jak esej o charakterze świata, w którym żyjemy i o kondycji współczesnego człowieka. Znamienne jest w tych malarskich kompozycjach miejsce, jakie artysta wyznacza sylwetkom ludzi. Rzadko pojawiają się one jako element portretowanego pejzażu. Zazwyczaj człowiek jest w nich jednym z wielu, równo znaczących składników rzeczywistości. Postaci na obrazach to ludzie na lotnisku, w barze, w wagonie kolei podziemnej. Sprawiają wrażenie zamkniętych w szklanej kuli, odizolowanych od bezpośrednich kontaktów szybką telefonu komórkowego, za sprawą słuchawek głusi na innych, anonimowi i z wyboru samotni. Oglądamy istoty odindywidualizowane, bez tożsamości. Wyobcowane, zatopione
w myślach, przemierzające przestrzeń od przystanku do przystanku. Przyglądamy się ludziom
i miejscom na obrazach Lewery, jak postaciom i wnętrzom na obrazach Edwarda Hoppera. Ich samotności w wielkim mieście. My sami interpretujemy tę wizję jako znaną nam i nieznaną zarazem, bliską i odległą. Także i ludzie wydają się nam równocześnie obcy i jakby podobni do nas. Wyrazistość i ostrość obiektów, ogromna dokładność, z jaką zostały oddane, brak przypadkowości rodzą odczucie sztuczności. Pogłębia je statyczność i uklasycznienie kompozycji, wrażenie jakby przedstawiane sceny były zatrzymane w ruchu. Aura, jaką emanuje dzieło, wywołuje w nas szczególne emocje. Odpychająca , choć atrakcyjna, atmosfera metalu i szkła, połyskliwość przedmiotów, schłodzenie barw wprowadzają klimat nierealności - paradoksalnie, gdyż obraz jest przecież superrealistyczny.
Z takich właśnie paradoksów bierze się między innymi krytyczny, zaangażowany stosunek do przedstawianej rzeczywistości. Ostatecznie twórczość Jarosława Lewery wykracza poza granice tradycyjnego realizmu. Zaczynamy rozumieć, że jego malarstwo nie wyrasta li tylko z chęci konkurowania z fotografią, że nie chodzi w nim jedynie o płytkie, sprawne naśladownictwo. Artysta ukazuje nam, że - poza tą naskórkową – istnieje jeszcze jakaś inna realność, którą próbuje poznać,
a nam poddać pod refleksję. To specyficzna odmiana kontestacji, wyraz pogłębionej postawy mającej na celu demaskowanie dzisiejszej skomercjalizowanej przyjemności.”

 

 

Ewa Kaczmarek-Lewera. Absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Studia w klasie fortepianu prof. Anity Krochmalskiej-Podfilipskiej oraz prof. Mariusza Drzewickiego. W roku 2014 uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych. Pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st w Pabianicach prowadząc klasę fortepianu.

Laureatka konkursów międzynarodowych: konkursu pianistycznego Chopin dla najmłodszych w Antoninie (1995r. wyróżnienie), V Konkursu Muzyki XX i XXI wieku w Warszawie (2003r. wyróżnienie). Uczestniczyła w konkursach międzynarodowych: Interpretacji Muzyki Francuskiej (Łódź, 1999r.), VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej (Warszawa, 2003r.), Chain Concours Moderne (Ryga, 2003r.), Międzynarodowym Międzyuczelnianym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2004r., II etap).

W roku 2003 otrzymała stypendium im. Leopolda Kronenberga. Występuje z wieloma recitalami jako solistka i kameralistka, m.in. występowała z kwartetem fortepianowym Subito  w Filharmonii Narodowej w Warszawie (2004r., Estrada Młodych) oraz w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławkiego. Brała udział   w prawykonaniach utworów muzyki najnowszej m.in. na 3 Festiwalu Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza w Katowicach, Sesjach Musica Moderna w Łodzi. Dokonała nagrań archiwalnych dla Programu I Polskiego Radia, Programu II Polskiego Radia oraz Radia Łódź.

Artystka wykona utwory F. Chopina, F. Poulenca, A. Duranda, J.Hisaishi, J.Kleeba.

Spotkanie w ramach cyklu SZTUKA KULTURY odbędzie się 17 września 2023 r., godz. 17:00, Foyer Sali Dantyszek i poprowadzi je Luiza Greta Ballo.

WSTĘP WOLNY!

 

See on the map
Newsletter

In order to provide services at the highest level, the Service uses cookies stored in the browser's memory. Detailed information about the purpose of their use, including processing of user activity data and advertising personalization, as well as the possibility to change cookie settings, can be found in the Privacy Policy.
By clicking ACCEPT ALL, you consent to the use of technologies such as cookies and to the processing by Centrum Konferencyjno-Wypoczynkowe ZAMEK Sp. z o.o., Plac Zamkowy 1/7, 11-100, Lidzbark Warmiński, of your personal data collected on the Internet, such as IP addresses and cookie identifiers, for analytical and marketing purposes (including automated ad targeting, measuring their effectiveness, and processing user data for analytical purposes). You can change cookie settings and detailed consent preferences in the settings.

Manage privacy settings
Essential cookies

Cookies necessary for the operation of services available on the website, enabling browsing offers or making reservations, supporting security mechanisms, including user authentication and abuse detection. These files are required for the proper functioning of the website. They do not require your consent.

Analytical cookies

Cookies allowing the collection of information about the user's use of the website in order to optimize its functioning and adapt it to user expectations. By consenting to these cookies, you agree to the processing of data regarding your activity on the site for analytical purposes.

Marketing cookies

Cookies enabling the display of marketing content tailored to the user's preferences and directing marketing offers to them corresponding to their interests, including information about user activity, products, and services of the site administrator and third parties. Consent to these cookies means that your data may be used for advertising personalization and analysis of the effectiveness of our advertising campaigns.

Your preferences have not yet been saved