Hotel Krasicki
przyjazd
28
kwi 2024
wyjazd
29
kwi 2024
Kup voucher
Hotel Krasicki
SZTUKA KULTURY // Notatki z codzienności. Wernisaż prac Jarosława Lewery i recital fortepianowy Ewy Kaczmarek-LewerA

SZTUKA KULTURY // Notatki z codzienności. Wernisaż prac Jarosława Lewery i recital fortepianowy Ewy Kaczmarek-LewerA

17.09.2023

Notatki z codzienności

 

Wernisaż prac Jarosława Lewery oraz recital fortepianowy Ewy Kaczmarek-Lewera

Jarosław Lewera. Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom z malarstwa w 1999 roku w pracowni prof. Andrzeja Sadowskiego. Ma za sobą dwadzieścia wystaw indywidualnych i uczestnictwo w ponad sześćdziesięciu  wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Obecnie pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Nagradzany wielokrotny uczestnik konkursów malarskich w Polsce m.in.:  4 Biennale Małych Form Malarskich, Toruń. Triennale Malarstwa- II Ogólnopolski Konkurs im. Mariana Michalika  na Obraz dla Młodych Malarzy, Częstochowa. IV Triennale Martwej Natury, Sieradz. III Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego „Jesienne Konfrontacje” BWA Rzeszów. VI Międzynarodowe Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej, Gdynia. II Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz. Ponadto także uczestnik wielu plenerów malarskich zarówno krajowych jak i zagranicznych.

O autorze:

Wstęp do katalogu Wystawy w Galerii Amcor w Łodzi w 2018 roku napisany przez Dariusza Leśnikowskiego dyrektora Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. (fragmenty)

„(…) Obrazy Jarosława Lewery są starannie zakomponowane. Patrząc na nie - nie odnosimy wrażenia przypadkowości typowej dla szybkiego kadru fotograficznego. Kompozycja jest tu konsekwencją wyboru. Dostrzegamy w obrazach relacje wielkości płaszczyzn, wyraźnie zaznaczoną perspektywę, wysmakowane zestawienia kolorystyczne. Paletę barw cechuje skupienie - raczej chłód niż żar kontrastów. Na tym tle bardziej zaskakuje sąsiedztwo błękitów i rdzawych czerwieni, albo żółta plama samochodowej plandeki na szaro-błękitnej ciężarówce. Artysta analizując swoje otoczenie, buduje obraz współczesnej cywilizacji. Wybrane przez Lewerę, odpowiednio wykadrowane fragmenty otaczającej nas przestrzeni są równocześnie znakiem całej kultury nadmiaru i przesytu. Bardzo wymowne stają się w tym kontekście prace, w których - nie tak, jak dotychczas - autor poddaje obserwacji składniki krajobrazu industrialnego miasta, zwraca uwagę na aspekty nowoczesności, atrakcyjność jego obrazu, pozór i blichtr. Choćby ten, który kryje się w odbitych w szybach widokach biurowców, połyskujących witrynach sklepowych, lśniących karoseriach samochodów i motocykli. Wielość otaczających nas obrazów, zdarzeń, impulsów, komunikatów, znajduje wyraz w charakterze kompozycji, jakby mozaikowej, dwuznacznej, pełnej łudzących wzrok iluzji optycznych, efektów zwielokrotniania widoków, przekłamań w doznawaniu głębi ostrości. Obrazy czyta się jak esej o charakterze świata, w którym żyjemy i o kondycji współczesnego człowieka. Znamienne jest w tych malarskich kompozycjach miejsce, jakie artysta wyznacza sylwetkom ludzi. Rzadko pojawiają się one jako element portretowanego pejzażu. Zazwyczaj człowiek jest w nich jednym z wielu, równo znaczących składników rzeczywistości. Postaci na obrazach to ludzie na lotnisku, w barze, w wagonie kolei podziemnej. Sprawiają wrażenie zamkniętych w szklanej kuli, odizolowanych od bezpośrednich kontaktów szybką telefonu komórkowego, za sprawą słuchawek głusi na innych, anonimowi i z wyboru samotni. Oglądamy istoty odindywidualizowane, bez tożsamości. Wyobcowane, zatopione
w myślach, przemierzające przestrzeń od przystanku do przystanku. Przyglądamy się ludziom
i miejscom na obrazach Lewery, jak postaciom i wnętrzom na obrazach Edwarda Hoppera. Ich samotności w wielkim mieście. My sami interpretujemy tę wizję jako znaną nam i nieznaną zarazem, bliską i odległą. Także i ludzie wydają się nam równocześnie obcy i jakby podobni do nas. Wyrazistość i ostrość obiektów, ogromna dokładność, z jaką zostały oddane, brak przypadkowości rodzą odczucie sztuczności. Pogłębia je statyczność i uklasycznienie kompozycji, wrażenie jakby przedstawiane sceny były zatrzymane w ruchu. Aura, jaką emanuje dzieło, wywołuje w nas szczególne emocje. Odpychająca , choć atrakcyjna, atmosfera metalu i szkła, połyskliwość przedmiotów, schłodzenie barw wprowadzają klimat nierealności - paradoksalnie, gdyż obraz jest przecież superrealistyczny.
Z takich właśnie paradoksów bierze się między innymi krytyczny, zaangażowany stosunek do przedstawianej rzeczywistości. Ostatecznie twórczość Jarosława Lewery wykracza poza granice tradycyjnego realizmu. Zaczynamy rozumieć, że jego malarstwo nie wyrasta li tylko z chęci konkurowania z fotografią, że nie chodzi w nim jedynie o płytkie, sprawne naśladownictwo. Artysta ukazuje nam, że - poza tą naskórkową – istnieje jeszcze jakaś inna realność, którą próbuje poznać,
a nam poddać pod refleksję. To specyficzna odmiana kontestacji, wyraz pogłębionej postawy mającej na celu demaskowanie dzisiejszej skomercjalizowanej przyjemności.”

 

 

Ewa Kaczmarek-Lewera. Absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Studia w klasie fortepianu prof. Anity Krochmalskiej-Podfilipskiej oraz prof. Mariusza Drzewickiego. W roku 2014 uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych. Pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st w Pabianicach prowadząc klasę fortepianu.

Laureatka konkursów międzynarodowych: konkursu pianistycznego Chopin dla najmłodszych w Antoninie (1995r. wyróżnienie), V Konkursu Muzyki XX i XXI wieku w Warszawie (2003r. wyróżnienie). Uczestniczyła w konkursach międzynarodowych: Interpretacji Muzyki Francuskiej (Łódź, 1999r.), VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej (Warszawa, 2003r.), Chain Concours Moderne (Ryga, 2003r.), Międzynarodowym Międzyuczelnianym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2004r., II etap).

W roku 2003 otrzymała stypendium im. Leopolda Kronenberga. Występuje z wieloma recitalami jako solistka i kameralistka, m.in. występowała z kwartetem fortepianowym Subito  w Filharmonii Narodowej w Warszawie (2004r., Estrada Młodych) oraz w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławkiego. Brała udział   w prawykonaniach utworów muzyki najnowszej m.in. na 3 Festiwalu Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza w Katowicach, Sesjach Musica Moderna w Łodzi. Dokonała nagrań archiwalnych dla Programu I Polskiego Radia, Programu II Polskiego Radia oraz Radia Łódź.

Artystka wykona utwory F. Chopina, F. Poulenca, A. Duranda, J.Hisaishi, J.Kleeba.

Spotkanie w ramach cyklu SZTUKA KULTURY odbędzie się 17 września 2023 r., godz. 17:00, Foyer Sali Dantyszek i poprowadzi je Luiza Greta Ballo.

WSTĘP WOLNY!

 

Zobacz na mapie
Newsletter

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności.
Klikając ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez Centrum Konferencyjno-Wypoczynkowe ZAMEK Sp. z o.o., Plac Zamkowy 1/7, 11-100, Lidzbark Warmiński , Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w ustawieniach.

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Niezbędne pliki cookies

Pliki cookies niezbędne do działania usług dostępnych na stronie internetowej, umożliwiające przeglądanie ofert lub dokonywanie rezerwacji, wspierające mechanizmy bezpieczeństwa, m.in.: uwierzytelnianie użytkowników i wykrywanie nadużyć. Te pliki są wymagane do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają Twojej zgody.

Analityczne pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wyrażając zgodę na te pliki cookies, zgadzasz się na przetwarzanie danych dotyczących Twojej aktywności na stronie w celach analitycznych.

Marketingowe pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące aktywności użytkownika, produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Zgoda na te pliki cookies oznacza, że Twoje dane mogą być używane do personalizacji reklam oraz analizy skuteczności naszych kampanii reklamowych.

Twoje preferencje nie zostały jeszcze zapisane